Termeni uzuali în SEO. Mini glosar

sau “she said what?!”*

Nu știu cum vi se pare vouă, dar pe mine mă cam doare-n deget să scriu mereu “SERP (Search Engine Results Page)”, “GSC (Google Search Console)” șamd și nici n-am de gând să trimit linkuri externe aiurea din articole, așa că:

A

Above the fold

Pe românește, deasupra îndoiturii – știi, ca la ziar, când îl împăturești să îl citești în RATOrașulTău fără să o mângâi pe tanti de lângă cu niște litere de plumb pe obraz? De-acolo vine. Acum încearcă imaginar să împaturești monitorul. Glumesc, desigur. Îndoitura monitorului e, prin convenție, la limita de jos a ecranului așa că above the fold înseamnă, de fapt, în primul ecran. Acolo vrei să bagi toate elementele importante din pagină (gen CTA! Nu știi ce e?! Scroll down)

Alt tag

Tagul ăsta poate să însoțească varii elemente și aduce informații suplimentare despre ele. Pe noi ne intereseaza cele de pe imagini/ video-uri. Cum Google nu știe încă să vadă ce reprezintă pixelii de-acolo, tagul ăsta ne ajută să îi zicem mură-n gură. În plus, ce punem noi acolo, figurează în versiunea text a paginii, aia d-o vede Gugle, deci putem sa ne folosim de el: e conținut 😉

Algoritm (Google)

Formula cu care ne scoate Google din minți. Nimeni (neangajat la Google cu contract de confidențialitate) nu știe exact care e, toți încercăm să dibuim ce elemente sunt în ea. Unele le-am intuit ușor, altele mai puțin și altele, mai mult ca sigur, deloc, având în vedere că cică-s peste 200 de variabile în ea. Nu e SEO fun?!

Ancoră

Sau text ancoră – e textul pe care punem un link. Zice ceva despre pagina destinatară, dă o informație despre ea. Merită gândit oleacă, nu plantat un “click aici” de-aiurea.

Autoritate

Cu sens larg, e greutatea pe care o are un domeniu sau o pagină pe nișa lui/ ei, în rezultatele organice. Moz a creat 2 metrici, Domain Authority (DA) și Page Authority (PA). Știm că ține de conținut, linkuri șamd, dar nici pe-asta n-o știm exact. Știm doar că încearcă să replice algoritmul Google și să estimeze care este probabilitatea ca un site/ o pagină să figureze în SERP (vezi mai jos).

B

Black hat

Un neam păgubos de SEO care are ca scop influențarea motoarelor de căutare, fără a lua în considerare utilizatorii. Un fel de “cum să-l păcălim pe Google”. Poate avea rezultate pe termen scurt, însă minunea nu ține mult și se lasă cu penalizări. Don’t.

Bounce Rate

E un metric care se referă la comportamentul utilizatorului pe site și măsoară câți dintre utilizatori ies din site din aceeași pagină pe care au intrat, fără să se mai plimbe și prin alte pagini și fără să facă vreo acțiune în pagină (gen să dea play unui film). Nu contează dacă Gogu stă 10” sau 10′ în pagină, tot Bounce face; și nu e bine. Dă-i ceva de făcut de-acolo: Un link, un buton, o momeală, o măslină, o atenție.

Breadcrumbs

Știi povestea Hansel și Gretel? E, breadcrumbs sunt firimiturile de pâine care ar fi trebuit să le îndice drumul pe care au venit. În online, ele sunt paginile pe care le-ar fi parcurs utilizatorul din homepage până la pagina pe care se află. Spun “le-ar fi” pentru că e posibil să intre și prin alte pagini, în practică. Au scop navigational, dar se folosesc și SEOfilii de ele pentru linking intern.

C

Canonical

Ăsta e un tag care se pune în headul paginii și care îi indică motorului de căutare care e varianta originală (sau preferată de noi) a unei pagini, dintre două sau mai multe pagini similare. Inițial era folosită pentru a trimite de la variantele de print ale paginilor, către originalele lor. Acum o folosim de fiecare dată când există suspiciunea de conținut duplicat, iar platforma sau funcționalitățile site-ului nu ne permit să dăm moarte copiilor.

CTA (Call to action)

Orice element care te îmbie să faci ceva într-un site e Call to action. Acestea pot fi de tipul cumpără, citește, vezi, află, intră șamd. Nu trimit musai la conversie, ci la o acțiune.

CMS (Content management sistem)

Pe scurt și fără fiță, e Adminul site-ului: platforma care îți permite să modifici conținutul site-ului fără să scrii cod.

Content Marketing

E un neam de marketing (doh!) care se bazează pe conținut; cu cât mai viral, cu-atât mai bine. Conținutul minune nu promovează direct brandul, ci valori ale sale și, implicit, brandul.

CR (Conversion Rate)

Varianta scurtă: ce procentaj din vizitatori a și convertit. Pe lung: câți au cumpărat/ s-au abonat la newsletter/ au cerut un demo etc. din câți au intrat pe site, exprimat în procente.

CPC (Cost per click)

E un metric folosit pentru a măsura rentabilitatea unei campanii online și măsoară exact ceea ce spune prin denumire – cât ne costă un click pe add. Atenție, numărul de click-uri nu este neapărat egal cu cel al vizitelor; utilizatorul poate ieși din pagină întainte să se execute codul care contorizează vizita.

D

Director

Ăsta ar trebui băgat la arhaisme. E un Pagini Aurii, varianta online. Un listoi de listoaie cu site-uri de diverse neamuri. Pe vremuri, precursorii mei stăteau să completeze formulare de înscriere în directoare, ca să mai aducă un link spre site. Între timp, motoarele de căutare s-au deșteptat și nu se mai lasă păcălite de practicile astea.

E,F

G

GSC (Google Search Console)

E un tool al lui Google, menit să îi ajute pe detinătorii site-urilor să monitorizeze și să corecteze diverse aspecte. Nouă ne place pentru că putem monitoriza paginile 404, evolutia traficului organic cu oarece detalii suculente, starea indexării, datele structurate și meta tagurile neconforme. E fostul Webmaster Tools cu altă pălărie.

GA (Google Analytisc)

Ăsta-i punctul G al SEOfilului. Cât juice poa’ să iasă din tool-ul ăsta dacă știi cum să-l mânuiești … E tot un tool al lui Google care, pe scurt, îți spune cam tot ce vrei despre traficul din site; mai puțin ce cuvinte cheie din organic au convertit cel mai bine. Asta va rămâne frustrarea meseriei noastre, mai ales că am prins vremurile când făcea asta.

H

H tags

Sunt niște taguri HTML care acordă mai multă importanță unor porțiuni de text (cam ca subtitlurile unui articol). Sunt de mai multe feluri și nu-s egale între ele. Există h1, h2, h3, h4, h5, h6, importanța lor descrescând de la 1 la 6. În realitate, nu știu pe nimeni care să se obosească cu h4-h6. Doar primele au greutate.

Hummingbird

Un animal din Zoo Google. E un algoritm de căutare prin care Google a pus accentul pe intenția de căutare, context și sinonime. Datează din 2013.

I

Impresie

E sinonim cu afișare, adică un eveniment constând în faptul că site-ul tău a fost văzut o dată (el însuși sau un snippet/ banner (ne)plătit pe un alt site). În SEO folosește la estimarea vizibilității în paginile de rezultate ale motoarelor de căutare, unde raportăm impresiile estimate la număr total de căutari, în funcție de poziția pe care o ocupăm în SERP (afli ce e și asta dacă de duci un pic mai jos în pagină); așa, grosier explicat.

J

K

Keyword

Mot a mot, cuvânt cheie. Mai pe larg, expresie după care userii caută conținut pe Gugle, pe alte motoare de căutare sau în search-ul intern al oricărui site. Deși se încearcă diminuarea importanței lui, rămâne încă punctul de plecare al fericirii în SEO. Nu pot motoarele să ascundă, cât pot să completeze tool-urile SEO și tenacitatea SEOfililor.

Keyword stuffing

Ca la curcanu’ de Thanks Giving: dacă-l umpli prea tare, face poc = dacă exagerezi cu numărul cuvintelor cheie dintr-o pagină, motoarele vor concluziona ca ești neam prost, rudă cu haplea. Și te penalizează. Rămâi în media fruntașilor pieței la capitolul ăsta; e mai safe.

L

Landing Page

Pagina unde aterizează userul în site-ul tău. Se folosește în cam tot ce înseamnă marketing online, nu numai în SEO. E valoroasă, căci e o poartă către site; în funcție de cum arată ea, userul rămâne sau fuge mâncând pământul și face Bounce Rate (nu e de bine – vezi mai sus).

Link Building

Atragerea de linkuri externe către site: plătite sau nu. A se face cu cap și cu simț de răspundere. Mimați naturalețea. Musai.

Linking intern

Modul cum legați paginile site-ului propriu între ele. E un semnal puternic, referitor la importanța paginilor, transmis către motoarele de căutare. Prin linkurile interne se transmite ceea ce numim link juice, adică “puterea de ranking” a unei pagini. Un bun management al linkurilor interne e important pentru SEO.

Long tail (keywords)

Acele cuvinte cheie lungi, detaliate. Le folosesc userii hotărâți, care știu exact ce caută, gen “colanți roșii lucioși L”. Dacă le place și prețul, vor cumpăra. Au volum mic, dar sunt mai ușor de valorificat și au rată de conversie mai mare decât media site-ului pe organic.

M

Meta tag

E un tip de tag care aduce precizări referitoare la pagină/ site, dar acestea nu se văd în conținutul paginilor. Se pune in head-ul paginii (prima secțiune din codul html al paginii, în care sunt chestii despre pagină, nu din pagină). În SEO, importante sunt title, description, canonical, robots, language … more or less.

N

Nofollow

Ăsta e un tag html care definește un atribut al unui link. Zice ceva despre link și anume că nu ai încredere în pagina detinatară, iar linkul nu mai transmite destinatarului putere (link juice) dinspre pagina care găzduiește linkul. Nici ăsta nu tre’ folosit de-a valma. Mai bine întreabă un SEOfil.

Noindex

E un meta tag (vezi oleac’ mai sus) care îi zice motorului să nu indexeze pagina pe care se află. Mare atenție la implementarea sa; orice greșeală costă. La propriu. Trafic, deci bani!

O

P

Page Rank

Era, până nu foarte demult, un indicator folosit de Google pentru a ordona rezultatele în paginile sale de cautare. Între timp, specialiștii au încercat, desigur, să îl umfle artificial, iar Google a renunțat la el, sau doar nu l-a mai făcut public.

Panda

Din grădina Zoo Google. E un update care penalizează conținutul slab: duplicat, publicitate gârlă etc. Acum este integrat în algoritmul de bază al lui Google.

Penguin

Completează Zoo Google. e tot un update care penalizează profilele de linkuri nenaturale. De aceea insistam mai sus, la linkbuiding, să nu-l faci după ureche.

PPC

Vine de la Pay Per Click. E un model de publicitate online care taxează numai la click. Google Adwords este un astfel de sistem. Rezultatele din adwords coexistă cu cele din SEO pe aceleași pagini, așa că suntem atenți unii la alții. În general, orice PPCist știe oleac’ de SEO și orice SEOfil oleac’ de PPC.

Q

R

ROI

Visul antreprenorilor: Return On Investment. Bani, bani în mână. Înseamnă cât câștigi, raportat la investiție.

S

SEO

Magie :))) Glumesc. Vine de la Search Engine Optimization. Ce fac io. Adică influențarea rezultatelor din paginile motoarelor de căutare (în România, cam Google, restul se bat pe 2-3% din traficul organic) prin mijloace misterioase: tehnice, de conținut și linkbuilding.

T

Thank you page

E exact ceea ce citești: o pagină care conține un mulțumesc. Este afișată după ce userul a dus la bun sfârșit o acțiune pe care ne-o dorim (abonare la newsletter, spre exemplu). E și pentru user, să știe că a încheiat cu bine procesul, dar principalul său scop este să ne ajute la contorizarea conversiilor (goal-urilor) în Google Analytics. Acolo, o conversie poate fi definită ca o vizită pe o anumită pagină, adică ea, cea de mulțumescu-ți.

Tracking

Urmărire a traficului prin diverse metode, de obicei parametri adăugați URL-urilor. Scopul său este extragerea de date relevante despre comportamentul userilor în site, în vederea optimizării (ratei de conversie, a bounce rate-ului șamd.).

U

Unici (unique visitors)

Asta chiar e simplă: Gigei unici care îți intră în site într-o anumită perioadă de timp.

URL

Adresa unei pagini; aceea pe care o scrii sus, în browser, atunci când dorești să o accesezi. Este unul dintre elementele importante în SEO. Ai grijă să fie statică și descriptivă, adică să nu conțină elemente care se generează dinamic în funcție de metoda de accesare, cum sunt parametri, și să conțină cuvinte cheie relevante. Dacă n-ai un SEOfil la îndemână, pune în ea fix ceea ce conține pagina. Daca în ea găsim fuste grej, fă-o să aibă URL-ul domeniu.ro/fuste-grej.

UX (Design)

Vine de la User Experience și se ocupă cu optimizarea experienței utilizatorului în site. Adică cu creșterea satisfacției userului prin optimizarea ușurinței în utilizare.

Aici trebuie să îmi recunosc limitele și să admit că nici mie nu mi-e foarte clară diferența dintre UX si UI design, care vine de la User Interface și, zice netu’, se ocupă cu punctele în care userul interactionează cu site-ul. Pe scurt, UX face interacțiunile utile, pe când UI le face frumoase. Dacă am vreo revelație, revin cu completări și lămuriri.

Unique Value Proposition

E acea calitate care diferențiază un produs de restul. Poate fi reală sau doar declarată. Spre exemplu, o anumită marcă de țigări se laudă ca tutunul lor este “prăjit” (toasted), însă, în realitate, acesta este un proces normal prin care trece tot tutunul de pe piață.

UTM

UTM-urile sunt niște parametri, niște taguri pe care le putem adăuga la URL-uri pentru a le putea urmări. Sunt utile în tracking și, implicit, în raportare. Google e băiat de comitet și ne oferă un tool care ne ajută să le construim (ca să le urmarim ulterior în Google Analytics).

V, W, X, Y, Z

*Această pagină nu va avea în veci o varinată finală, online-ul fiind în continuă dezvoltare. Voi adăuga constant termeni, pe măsură ce mă voi lovi de ei in articolele mele viitoare.