Săptămâna trecută, inspirația nu a fost cu mine, motiv pentru care nu am scris; decât s-o fac prost, mai bine abstinentă. Nici săptămâna asta nu e mai generoasă muza, așa că voi încerca doar să clarific o nelămurire a deținătorilor de site-uri, vis a vis de noi, oamenii de SEO, dar și față de oamenii de PPC: de ce nu garantăm rezultate?!
Răspunsul scurt: e extrem de riscant, indiferent cât de buni și dedicați suntem. Sunt variabile foarte importante care ne scapă de sub control:
- Schimbările de algoritm ale motoarelor de căutare (de multe ori, neanunțate).
Ce funcționa acum 5 ani, acum poate fi penalizat: anumite tipuri de linkuri, bannere masive above the fold, bannere full screen pe varianta mobile, conținut copiat șamd. Dacă aș fi făcut SEO ca astăzi acum 5 ani, mă mânca piața, muream de foame. Încercăm să ne miscăm cât mai repede, să nu rămânem sub val, când ne pocnește update-ul, însă un risc există mereu.Unele schimbări sunt anunțate: vezi mobile first, bannerele mobile și altele. Există suficient timp de adaptare, numai că nu avem frâiele, doar know how-ul. Decizia și implementarea rapidă sunt la client. - Alte schimbări din site, care nu țin direct de SEO, însă afectează. Orice face site-ul mai neprietenos, strică metricii. Metricii proști duc la scăderi de poziții în SERP (nu mai zic. Google it 😉 ).
Asta e o problemă frecventă: fie e firmă mare și nu știe dreapta ce face stânga, fie clientul nu se mai complică cu omul de SEO, crezând că nu-l privește.Aici intră și schimbările de politică de prețuri/ livrare/ retur și alte aspecte comerciale care au talentul de a goni clientul din site. - Împlementările se fac cu greutate: sunt alte priorități/ nu există resurse suficiente încă/ programatorul are o problemă personală/ nu facem acum, ci la următorul release major, să nu muncim de două ori. Argumentele pot fi reale și perfect valide, dar ele singure nu aduc nicio vizită extra.
- Ce face concurența. Dacă se trezesc concurenții și fac mega îmbunătățiri și campanii de branding, aleluia. Estimările pot fi făcute numai pe baza stării de la T zero. Orice mișcare care iese din tipar, poate schimba radical rezultatul.
E ca și cum sfioasa Ileana Cosânzeana ar refuza să se prezinte la întâlnire cu FF (Făt Frumos), dacă acesta nu îi garantează că timpul investit se va lăsa cu creșteri de endorfine, serotonină și alte bucurii pentru trup și suflet. Numai că, așa cum spune un șlagăr autohton, „dragostea se face în minim doi”. FF nu știe decât cu ce poate el să lucreze, însă nu știe dacă Ilenuș gustă glumele lui, sau tre să i le explice, dacă fata reacționează la ce știe el, sau a fost traumatizată de vreun zmeu, nu știe dacă nu va fi vreo zguduire spontană de falie care să le strice chefu’, sau daca nu apare unu’ cu paloșu mai gros care să i-o sufle.
Revenind în viața reală, diferența între un specialist care dă niște rezultate estimative și unul care nu garantează nimic, poate fi numai asumarea unui risc. Nu e o măsură a profesionalismului, ci a apetitului pentru adrenalină și a calculării unor probabilități pe baza experienței acumulate.
PS: am zis și PPC, la început și nu degeaba. Site-ul are costuri mai mari sau mai mici și poziții mai bune sau mai slabe și în funcție de un quality score sensibil la calitatea și metricii săi. Și mai ține și de bidurile celorlalți.